Předkládaná publikace je věnována aktuálnímu tématu v oboru český jazyk se zaměřením na didaktiku českého jazyka a didaktiku čtení a psaní na 1 stupni základních škol a základních škol speciálních kterému nebyla v českém prostředí dodnes věnována dostatečná pozornost Autor velmi zasvěceně a na vysoké odborné úrovni popisuje problematiku prvopočátečního psaní přičemž vychází ze systémových vlastností češtiny z její roviny výrazové i významové V didaktických pasážích zaměřených na primární vzdělávání v českém školství se opírá o moderní koncepci integrované didaktiky českého jazyka a literatury na 1 stupni základních a speciálních škol s ohledem na komunikačně poznávací zřetel Při zpracování tématu zaměřeného na vlastní didaktiku čtení a psaní u žáků mladšího školního věku v primárním vzdělávání autor vychází z komunikační a literární kompetence odpovídající jejich věku zohledňuje jejich kognitivní a řečový vývoj respektuje vývoj recepčně textové kompetence a podporuje produkční textové kom petence s ohledem na jejich celkovou zralost přičemž respektuje biolingvistický vývoj žáků na 1 stupni včetně řečových poruch a vývojových poruch učení Velmi kladně hodnotím zejména to že autorovi se v učebním textu podařilo ukázat jak lze rozvíjet jednotlivé kompetence u žáků v mladším školním věku např foneticko fonologickou kompetenci včetně kompetence týkající se spisovné výslovnosti a spisovné ortografie výrazově významovou kompetenci morfologickou spjatou s intuitivní morfologií žáka výrazově významovou kompetenci lexikální skladební a pragmatickou Text učebnice vede k rozvoji osvojování si textů dětské literatury přičemž autor zdůrazňuje a správně odhaluje všechny její funkce v mladším školním věku poukazuje na využití dramatického umění a dětského divadla jež kultivují dětského čtenáře s ohledem na jeho vyspělost Publikace se jako celek vyznačuje propracovaností a adekvátností teoreticko metodologických východisek a logickou strukturou zpracování obsahových komponentů Silnou stránkou je vyvážená kombinace teoretického rozboru problematiky a výzkumné empirie autora Důkladné poznání teorie a praxe jazykovědného oboru podtrhuje vědeckou hodnotu učebního textu Publikace významně přispívá k rozvoji českého jazyka se zaměřením na didaktiku čtení a psaní na 1 stupni základních a speciálních škol v České republice neboť vyzdvihuje komunikační princip a pěstuje schopnost kultivovaného jazykového projevu již u žáků v primárním vzdělávání v souladu s aktuálními požadavky dnešní doby na sdělnost jazykovou správnost výstižnost slohovou vhodnost a vytříbenost