Zabývat se historií obecně znamená vyvozovat poučení z objektivně poznané minulosti abychom dokázali porozumět současnosti a odhadnout budoucnost V této učebnici zpracované pro studium sociální a mediální komunikace na Univerzitě Jana Amose Komenského Praha se jedná o maximální možný a poněkud zjednodušující servis poznání vývoje mezilidské komunikace v mediální éře od vynálezu knihtisku po současnost elektronických médií v čase kdy mluvíme o nadvládě médií těch kdo jimi disponují tedy mediokracii Práce s textem by měla spočívat především v pochopení souvislostí kontinuálnosti vývoje světa ve stále provázanějších souvislostech a při stále větším zapojení médií k prosazování zejména propagačních a propagandistických cílů různých subjektů stále globalizovanějšího světa Snaha je o vyvození poučení z porozumění příčin toho co se kdy kde pod taktovkou médií přihodilo a děje Studium dějin nespočívá v biflování letopočtů ale přesto se nevyhneme zlomovým událostem které bude nutné umět zařadit na časovou osu propojit co se kdy souběžně dělo na různých místech politického světa pochopit souvislosti vývoje v Čechách a v zahraničí stále bližším než vzdálenějším Odměnou by mělo být nejen ocenění u zkoušek z jednotlivých výukových předmětů až po státní závěrečné zkoušky ale i ponaučení – například z velmi obdobných průběhů parlamentních revolucí v Anglii Francii a Rakousku s překvapivě srovnatelnými průvodními jevy v propojení politiky a médií Kdyby tohle dokázal vyvodit v době svého souzení s Vídní o svůj Slovan legendární novinář Karel Havlíček Borovský mohl se vyhnout deportaci do tyrolského Brixenu a po skončení Bachova absolutismu se ještě zúčastnit obnovení českého politického tisku na počátku šedesátých let XIX století