První část kolektivní monografie nazvané „Perspektivy učení a vzdělávání v evropském kontextu” přináší odborné a vědecké texty předních českých odborníků na problematiku vzdělávání a rozvoje dospělých Výzkumy realizované v letech 2009 až 2011 byly orientovány na zjišťování požadavků zaměstnavatelů na nové a stávající zaměstnance v oblasti jejich schopností dovedností postojů a požadovaného očekávaného chování Analyzovány byly rovněž potřeby zaměstnavatelů v souvislosti s konceptem celoživotního učení požadavky související se vzděláváním a rozvojem lidí ve firmách a oblasti ve kterých zaměstnavatelé nejčastěji vzdělávají vlastní zaměstnance Druhou část publikace tvoří studie zaměřené na aktuální problémy současné evropské pedagogiky a andragogiky Čtenář má jedinečnou možnost sledovat v téměř dvaceti studiích vývoj a směřování obou disciplín v širším kulturně antropologickém sociologickém a ekonomickém kontextu Řada příspěvků reflektuje určitá úskalí a nedořešené transformační problémy předkládá empiricky podložené sociálně edukační přístupy které se úspěšně uplatňují v celém spektru společenských věd Jedná se především o oblast formálního a neformálního vzdělávání rozvoje lidí v rámci pracovního firemního prostředí a v neposlední řadě pak o uplatnění těchto přístupů v oblasti řízení lidských zdrojů