Současná Evropská unie v počtu 27 členských zemí a 4 kandidátských zemí se stává územím které má na evropském trhu i světovém mezinárodním trhu cestovního ruchu své významné postavení Dosavadní vývoj a výsledky však ukazují že si konkurence z dalších světových regionů i v současných ekonomických podmínkách své postavení permanentně zlepšuje a klasická Evropa je nahraditelná nabídkou nových destinací a nových aktivit Účastníci cestovního ruchu ve své vlastní zemi nebo v zahraničí vnímají cestovní ruch jako soubor aktivit které jim umožňují uspokojit jejich potřeby po dobu cestování mimo jejich vlastní bydliště bez rozdílu zda jde o dovolenou nebo služební cestu Pohled Evropské unie na možnosti rozvoje cestovního ruchu se kvalitativně vyvíjel Původní přístup k cestovnímu ruchu který byl vnímán vždy jako součást jiných činností se postupně mění Cestovní ruch působí jako důležitý ekonomický nástroj rozvoje lokality nebo regionu s cílem zvýšit životní úroveň místního obyvatelstva na jedné straně v podmínkách udržitelnosti a na druhé straně jako cílové místo účastníka cestovního ruchu Do jaké míry je cílové místo pro účastníka cestovního ruchu který přichází z jiných světových regionů nebo z Evropy právě jedna nebo více členských zemí Evropské unie to je velmi závažný faktor úspěšnosti a konkurenceschopnosti EU Cílem publikace Cestovní ruch a Evropská unie je poskytnout komplexnější a ucelenější pohled na podmínky a vztahy které v Evropské unii v rámci cestovního ruchu vznikají existují nebo se rozvíjejí