Učební text Kapitoly psychologie učení a výchovy je určen všem kdo ve své práci přicházejí do styku s druhými lidmi kdo je řídí a spolupodílejí se na jejich pozitivním vývoji Učení a vzdělávání jako celoživotní proces se netýká pouze žáků studentů a jejich vyučujících Každý z nás v jakékoliv sociální roli může stimulovat druhé lidi k rozvoji jejich osobnosti k získání nových poznatků a osvojování nových dovedností včetně dovedností sociálních a každý z nás může být v roli učícího se tedy je vlastně žákem V sociální pozici rodiče vychovatele učitele sociální pracovníka vedoucího pracovníka manažera trenéra a dalších působíme na druhé jako vzor k napodobení Podněcujeme je k učení a sebevzdělávání a v mnoha případech vytváříme pro jejich učení vhodné podmínky a svým způsobem jej řídíme nebo se na jeho řízení více či méně podílíme Lze proto říci že jsme v těchto situacích pedagogy v nejširším slova smyslu Používáme li v textu pojem pedagog a žák je to v tomto smyslu Ti na jejichž učení působíme jsou pak učícími se Protože bezděčně i záměrně ovlivňujeme učení a vzdělávání druhých lidí měli bychom se seznámit se základními psychologickými poznatky procesu učení včetně učení sociálního a s mechanismy jeho ovlivňování V tom se vám bude snažit předložený text pomoci