Metodická příručka obsahuje pokyny k vedení výuky Výtvarné výchovy pro 4 a 5 ročník ZŠ Nabízí pokyny jak pracovat což pomáhá v hodině nejen méně zkušeným vyučujícím Zároveň může vyučující vybírat z mnoha námětů k činnostem Pokyny v metodické příručce odkazují na příslušné úlohy v pracovní učebnici S oběma publikacemi je možné kreativně pracovat Metodický materiál je rozdělen podle učebnic v obou ročnících do kapitol: vodové barvy tuš; koláž tuš pastelky fixy; pastel; temperové barvy; tužka pastelky; pastel rudka uhel Každé téma je na začátku kapitoly vysvětleno a jsou přidány odkazy na propojení s dalšími předměty zejména s českým jazykem vlastivědou přírodovědou matematikou informatikou i hudební výchovou Součástí kapitol jsou další náměty pro pedagogy do hodin výtvarné výchovy Proč začít s naší výtvarnou výchovou: Důraz na individualitu a nejen výtvarný projev žáků Rozvoj smyslové citlivosti uplatňování subjektivity a ověřování komunikačních účinků Kapitoly obsahují vždy několik možností jak témata procvičit Spousta námětů doporučení postupů a technik Učivo doprovází fotografie ilustrace a zábavné hříčky Jednotlivé úkoly jsou určeny pro individuální i pro skupinovou práci žáků Rozvíjí učení vzájemnou spoluprací a přináší žákům viditelný výsledek dané práce Podporují také rozvoj kreativity nápadů originality a schopnost dotahovat nápady do reality Žáci při tvorbě kreseb a maleb pracují s různými materiály a používají rozličné techniky Během společné práce se žáci vzájemně poznávají ve skupině podporují se tak dobré vztahy empatie a pohled na svět očima druhého respektování podpora a pomoc