Sbírkovým fondům našich hradů a zámků věnovali badatelé pozornost už v dobách počátků jejich zpřístupňování veřejnosti vždy však šlo spíše o doplnění uměleckohistorického popisu dané lokality soupisem mobiliáře či o upozornění na některé významné umělecké dílo Pokud svou pozornost zaměřili pouze na sbírky pak většinou na soubory obrazů sochařství byla zpravidla přisuzována úloha pouhého doplňku malířských celků či mobiliáře obzvlášť pokud bylo zřejmé že jde o práce importované Publikace ve snaze alespoň zčásti zaplnit ono „bílé místo“ ve fondu historického sochařství dochovaného na našem území se zabývá gotickými a gotiku evokujícími sochami jejichž společným jmenovatelem je záalpský původ a především jejich existence v rámci tří soukromých historických sbírek které alespoň v určité podobě přetrvaly do současnosti v původních dnes zpřístupněných památkových objektech: na Bouzově Šternberku a Hradci nad Moravicí Po úvodní studii o vybraných středoevropských sběratelích z přelomu 19 a 20 století a jejich sbírkách gotického umění následuje vědecký katalog zařazující importované skulptury do časového prostorového a v některých případech i do autorského okruhu