Problematika specifických poruch učení je závažná protože neumět dobře číst psát nebo počítat znamená mít uzavřenou cestu k informacím a k dalšímu vzdělání Nezávisle na inteligenci bývají děti s SPU ve škole neúspěšné a mívají obtíže i s profesní přípravou Své intelektové předpoklady nejsou schopny plně využít a ztrácejí možnost dále studovat vynikající rozumové schopnosti totiž mnody nestačí obtíže způsobené poruchou kompenzovat Ve škole existuje pro děti s problémy výukového nebo výchovného rázu složitý diverzifikovaný svět a přestože se často jedná o žáky nadané kteří svůj problém zdolávali zvýšeným úsilím a zásluhou rodiny s přechodem na II stupeň se jejich obtíže stupňují neradi čtou nestačí tempu ostatních S tím úzce souvisejí vznikající obtíže sekundární: dítě se potýká s pocitem méněcennosti následně s odporem ke škole těžko s začleňuje do sociální skupiny vrstevníků a má nedobrý vztah k učitelům i rodičům Není li mu včas pomoženo mohou jeho problémy vyústit v neurotizaci Proto je nutné aby jeho okolí bylo o problémech informováno aby dokázalo zaujmout správný postoj Publikace s zabývá všemi věkovými obdobími v životě člověka do kterých se specifické potíže promítají Věnuje se i těm obdobím školního vzdělávání která u nás dosud nejsou příliš zpracována totiž druhému stupni ZŠ a středními školami s dopadem na věk dospělých Jejím cílem je seznámit širokou veřejnost ale hlavně rodiče se zkušenostmi učitelské i poradenské praxe a poskytnout rady jak těmto jedincům účinně pomáhat v překonávání jejich obtíží Publikace se aktuálně zabývá i novou školskou legislativou platnou od 1 9 2016 zákon 82 2015 Sb a Vyhláška 27 2016 Sb Částečně tak může pomoci čtenáři zorientovat se v oblasti školské péče o děti žáky a studenty s SPU v souvislosti s platnou legislativní úpravou