Učební text je určen studentům učitelství pro první stupeň základní školy hudebního i nehudebního zaměření Využitelný je i v bakalářském a navazujícím magisterském studiu hudební výchovy Jeho hlavním cílem je poskytnout studentovi poznání i praktické rady v oblasti řízeného rozvoje hudebně tvořivých projevů žáků Na základě poznatků z obecné psychologie kreativity i podnětů z bohatého historického vývoje problému je vymezen pojem dětská hudební tvořivost a charakterizovány její rysy v nejdůležitější fázi hudební ontogeneze žáků v mladším školním věku Pozornost je věnována též integračnímu charakteru tvořivého principu Těžištěm práce je rozsáhlá kapitola obsahující metodické podněty k řízenému rozvoji tvořivosti žáků Zdůrazněn je její etapový charakter a možnosti různých přístupů k soustavnému rozvoji kritérium řízenosti originality a samostatnosti Toto poznání variability tvořivých situací které může učitel v dané fázi vývoje hudebnosti dítěti nabídnout ústí do shrnutí významu tvořivosti pro rozvoj žákovy osobnosti Závěrem je studentům nabídnuto dvacet praktických rad jak k dětské tvořivosti taktně a citlivě přistupovat