Sebevýchova je coby cílová kategorie výchovy poněkud paradoxně na okraji zájmu současných pedagogických věd Předkládaná publikace si klade za cíl konceptualizovat dosud málo rozpracovanou teorii tohoto fenoménu a nastolit některé otázky které se týkají jak samotné podstaty sebe výchovy tak jejího významu pro dnešního člověka a dnešní školu První část knihy analyzuje možné příčiny neutěšeného stavu teorie sebevýchovy a naznačuje jeho pravděpodobné dopady do vzdělávací praxe Druhá část rozpracovává teorii sebevýchovy v širším kontextu náhledů pedagogických psychologických i filozofických a představuje ji jako antropologickou konstantu sui generis Těžištěm knihy je její třetí část obsáhlý terminologický a výkladový slovník sebereferenčních slov a jejich anglických ekvivalentů jejichž prostřednictvím lze koncept sebevýchovy postihnout v širokých mezioborových souvislostech Tento glosář usnadní nejen studium odborné literatury ale také umožní další tvůrčí práci s vyloženými pojmy například vytváření myšlenkových map které mohou přispět k porozumění složitým souvislostem mezi nimi Publikace je určena nejen zájemcům o interdisciplinární teoretické otázky ve výchově ale i širší odborné veřejnosti