Profesní přesvědčení začínajících učitelů které je hlavním tématem monografie s názvem Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů je multidisciplinární fenomén který není dosud v odborné pedagogické terminologii jednoznačně etablován Cílem této práce je ukotvit pojem v české odborné terminologii a konstruovat novou teorii o vzájemných vazbách formování profesního přesvědčení na základě sebereflexe začínajícího učitele v souvislosti s jeho vnímáním spokojenosti v profesi Výzkum v kvalitativním designu byl realizován ve více výzkumných liniích a to v linii life story a následně pak v linii směřující k zakotvené teorii jejíž data byla zpracována otevřeným axiálním a selektivním kódováním Na závěr byly výsledky obou linií opakovaně analyzovány a komparovány Data z terénu byla získávána převážně metodou autonomního psaní na zadaný problém hloubkovými rozhovory a skupinovou diskusí v ohniskových skupinách Tacitní znalosti o profesním přesvědčení byly u jednotlivých respondentů zviditelněny sebereflektivními technikami Bylo zjištěno že profesní přesvedčení je fenomén který je v praxi reflektovaný je multifaktoriální a obecně reprezentovaný vírou učitele v profesi a vírou v to že konkrétně on v profesi obstojí Formuje se již před nástupem do praxe jako pozitivní fenomén a to ve dvou dimenzích stabilní a epizodní Pokud učitel disponuje silným pozitivním profesním přesvědčením v době nástupu do praxe vykazuje vyšší sebedůvěru a sebejistotu a deklaruje individuální spokojenost v profesi