Svazek obsahuje tři Kunderovy texty o Janáčkovi které vznikly ve Francii mezi rokem 1991 a 2004 V třetím textu záznamu rozhlasového rozhovoru který vysílal Český rozhlas 3 – Vltava dne 3 července 2004 formuluje Kundera základní otázku: Je Janáček „jen zajímavým skladatelem jakéhosi exotického koutu Evropy anebo jedním z tvůrců moderní světové hudby“? Tato otázka podle Kundery provází Janáčkovo dílo jako jeho úděl a prosvítá za všemi texty: v prvním z nich Hledání přítomného času je Janáčkova opera srovnávána s úsilím Flauberta a Hemingwaye uchopit „prózu života“ a její „přítomný čas“; v druhém Liška Bystrouška drásavá idyla je Janáček řazen k velkým osamělým antiromantikům Střední Evropy; v posledním Nepravděpodobný osud rozhovor s Tomášem Sedláčkem je Janáčkův osud konfrontován s největšími skladateli moderní hudby od Schönberga ke Stravinskému