Monografie je jedním z výstupů tříletého smíšeného výzkumu učitelských sborů ZŠ a představuje výsledky šetření jeho kvalitativní fáze která byla realizována v roce 2017 Výběr devíti učitelských sborů pro vícepřípadovou studii byl postaven na výsledcích dotazníkového šetření 2016 sociálního klimatu ve 125 ZŠ v České republice S využitím vícepřípadové studie se šestice autorů snažila odkrýt příčiny a souvislosti výrazně rozdílných hodnot klimatu ve sborech vybraných základních škol Případové studie těžily z bohatých dat získaných individuálními rozhovory a focus group dotazníky analýzou dokumentů a pozorováním Publikace se v prvních dvou kapitolách zabývá teoretickým ukotvením doposud málo sledovaného tématu Analyzováno je specifikum současné školy její kultura učitelský sbor a fenomén sociálního klimatu Ukazuje se že pro výchovné ambice je faktor sociálních vztahů ve škole primárně tedy také mezi učiteli zcela klíčový Následná hutná metodologicky zaměřená kapitola knihy dokladuje citlivost a složitost diagnostiky sociálního klimatu ve školním prostředí Rozsahem stěžejní část knihy popis devíti autentických příběhů ilustruje především značnou rozmanitost učitelských sborů Ta se týká charakteristik fungování i rozdílných podmínek ve kterých učitelé pracují V tematických analýzách jsou následně hledány souvislosti napříč všemi devíti případy aby rozsáhlou studii uzavřela diskuze k nejvýznamnějším tématům učitelských sborů která realizovaný výzkum otevřel Text knihy představuje u nás první monografii k učitelským sborům základních škol