Uceleným tématům reflektujícím historii pedagogiky včetně období po roce 1989 byla doposud v historiografii věnována až na několik výjimek jen okrajová pozornost V plné míře to platí o sociální pedagogice dynamicky se rozvíjejícím hraničním oboru pedagogiky Doc PhDr Miloslav Jůzl CSc ve své aktuální publikaci „K tradicím české sociální pedagogiky” zasvěceně upozorňuje na cenný odborný potenciál a inovační tendence vyplývající z transformace vztahů mezi sociální pedagogikou a sociální prací z dimenzí sociální pedagogiky ve vztahu k rodinnému prostředí sociální pedagogiky a volného času a z dalších neopomenutelných souvislostí Autor se zabývá nejen minulostí ale i současnými tendencemi v sociální pedagogice Jako originální rámec pro jejich prezentaci si zvolil nástin významných akademických pracovišť a jejich reprezentantů Z formálního i metodologického hlediska je možné za přednost považovat i esejistický přístup který autor ve větším nebo menším rozsahu uplatňuje v textu monografie V této souvislosti uvádí: „Zároveň je ponechána volnost posouzení a rozhodnutí na čtenáři zda takto zmobilizovaná armáda českých sociálních pedagogů je s to čelit svými přístupy názory a myšlenkami i realizovanými ostatním dejme tomu vyspělejším či spíše kvalitativně vyšším stupňům sociální pedagogiky v zahraničí?“ Monografie z roku 2008 nazvaná „K dějinám sociálnej pedagogiky” Hroncová Emmerová Kraus má v publikaci docenta Jůzla důstojné a žádoucí pokračování Její zakotvení nespočívá jen v komparativní evropské rovině ale především má své hlavní těžiště ve větší šíři zdrojů české a slovenské historie tohoto oboru pedagogiky Závěrem rád konstatuji že monografie doc PhDr Miloslava Jůzla Ph D je významným zdrojem poznatků které dokumentují náročnou cestu vzniku procesu vývoje a stabilizace jednoho z nových a dynamicky se rozvíjejících oborů pedagogiky Je autorským počinem ze kterého je patrná vedle odborné erudice také schopnost nalézat a řešit témata která nejsou v hektické současnosti v centru zájmu akademických badatelů přestože jsou ve své podstatě základem pro rozvoj každého oboru Publikace může být zdrojem nejen pro studenty v pregraduálním studiu sociální pedagogiky ale také pro doktorandy a celé spektrum odborníků tohoto a dalších příbuzných oborů