Předložená teoreticko empirická studie je věnována vybraným otázkám technického vzdělávání na středních školách Její využití je však širší s přesahem do základního i vysokoškolského technického vzdělávání První část je věnována vymezení techniky a strukturaci technických věd a systému technického vzdělávání na základních a středních školách V další části je pozornost zaměřena na didaktiku technických předmětů v systému pedagogických věd Následuje pojednání o systému výuky odborných technických předmětů a vědeckovýzkumné činnosti v oblasti odborných technických předmětů Nejrozsáhlejší část práce je věnována otázkám výukových cílů obsahu výuky a technologii výuky technických předmětů a to z hlediska teoretického prakticko metodického a empirického Vybraná relevantní teorie je doplněna aplikačními příklady z výuky technických předmětů Poslední část práce představuje výzkumnou zprávu z oblasti příležitostí žáků k aktivní činnosti ve výuce technických předmětů na středních školách Součástí příloh je ukázka profilu absolventa technického oboru ukázka učebního plánu ukázka učebních osnov výzkumný nástroj a seznam škol kde byl proveden výzkum