Monografie se zabývá vztahem veřejnosti a jejích částí k literatuře knihám a jejich čtení jakožto formě umělecké produkce a volnočasové aktivitě K jeho analýze a popisu využívá kvalitativního a kvantitativního výzkumu Data výzkumné povahy odpovídají na otázku kdy kde proč a jak moc lidé čtou jaké literární žánry preferují a jaké asociace vůči nim mají Kvalitativní výzkum zkoumá význam čtení pro lidi jeho místo v lidském životě Kvantitativní výzkum ukazuje rozdíly v preferencích a chování jednotlivých částí veřejnosti muži a ženy jednotlivé věkové skupiny zástupci různých povolání atd stejně jako to co jejich vztah k literatuře a čtení ovlivnilo rodina výchova společnost referenční skupiny Monografie představuje třetí část hlubší sondy do postojů veřejnosti k jednotlivým oblastem kulturní produkce Předchozí části se týkaly divadla filmu muzeí a galerií pokračování se bude týkat hudby vážné a populární Tato sonda je zároveň součástí autorova dlouhodobého výzkumu nákupního chování na trzích kulturních produktů který se ve výzkumné rovině postupně zabývá vztahy mezi poptávkovou stranou jednotlivých trhů kulturních produktů i podrobnou deskripcí stavu a vývoje preferencí při nákupním chování obyvatel České republiky na těchto trzích